RWB 993 on tuning-legenda Akira Nakain

Tämä Porsche on yksi X-treme Car Show'n tähdistä - superleveä RWB 993 on
japanilaisen tuning-legenda Akira Nakain luomus.

RWB-nimistä tuning-pajaa pyörittävä Akira Nakai on melkoisessa kulttimaineessa alan harrastajien keskuudessa. Japanilaismies aloitti uransa Rough World -driftaustiimissä, jolloin hänen rakentamansa Toyota AE86 alkoi herättää jo huomiota. Nykyään RWB, eli Rauh-Welt Begriff on parhaiten tunnettu superleveistä ilmajäähdytteisistä Porsche 911:istä. Nakai rakensi ensimmäisen Possunsa jo 1990-luvulla, kun hän pääsi kolaroidun 911:n kimppuun työskennellessään autokorjaamossa.


Akira Nakai innostui ilmajäähdytteisistä Porscheista niin paljon, että japanilaismies osti 28-vuotiaana ensimmäisen oman 911:nsä. Tästä 930-korisesta autosta tuli myöhemmin miehen ensimmäinen ja ehkäpä myös tunnetuin luomus, joka sai Stella Artois -nimen. Nakai teki uransaalkuvaiheessa ensimmäisen sukupolven RWB-autoja vain japanilaisilleharrastajille, ja niiden määrä ei ole tiedossa.

Toisen sukupolven autojen määrä on sen sijaan selvillä. Niitä on valmistunut hieman yli 200 kappaletta, joista suurin osa majailee nykyään Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Ensimmäiset Japanin ulkopuolelle toimitetut RWB-Porschet menivät Thaimaahan, ja tämän jälkeen Rauh-Welt Begriffin 930-, 964- ja 993-korisia Possuja alettiin nähdä muuallakin maailmassa.

Euroopassa niitä on vain 20 yksilöä, joista yksi nähdään Lahdessa. 

Tämä 993-korinen Porsche on jopa Suomen kilvissä, ja RWB-993-laatat sopivat siihen kuin nenä päähän. 993-koppainen RSR oli tämän Porschen omistajan unelma-auto jo nuorena, joten RSR:stä inspiraationsa saanut RWB on todellinen toiveiden täyttymys. Auton voit nähdä livenä X-treme Car Show'ssa 29.-30.9.2018 Lahden Messukeskuksessa.

Auton viimeistelyn Lahdessa toteuttaa SONAX-autonhoitotiimi, joten tule paikan päälle katsomaan, kun Porsche on viimeistelty loistoonsa.

Porschen omistaja sai kunnian tavata Akira Nakain pari kertaa, ja sen jälkeen asiat alkoivat rullata kohti oman Porschen hankintaa. Lähtökohtana käytetty vuoden 1997 911 Carrera 4 löytyi sopivasti Suomesta, mutta siitä oli vielä pitkä matka aidoksi RWB-autoksi. Omistaja pääsi Nakain jonotuslistalle, ja lopulta mestari ehti ottaa Porschen käsittelyynsä.

Auto sai RWB:n tunnusmerkiksi nousseen widebody-korisarjan, joka tekee siitä vielä paljon tehdas-RSR:ää leveämmän. Myös massiivinen takasiipi on saanut inspiraationsa RSR:stä, ja kaksiosaiset hunajakennovanteet tekevät kunniaa tehdaskilpurien BBS:ille. Sisätiloja koristavat turvakaaret, ja short shifter tekee vaihdeväleistä lyhyemmät. Myös jousitus on RWB:n käsialaa, mutta moottori on ainakin toistaiseksi vakio.

Suurin tekninen muutos on se, että alkuperäisestä nelivedosta on luovuttu. Voima välitetään siis pelkästään takapyörille, joilla pitäisi riittää kuitenkin tarpeeksi pitoa ainakin kumien leveyden puolesta.

Akira Nakai antaa aina oman nimen jokaiselle rakentamalleen autolle, ja tämä Porsche on ristitty japanilaisittain Yuiitsumuniksi. Yksilöllinen nimi sopii hyvin ainutlaatuiseen RWB:hen, jollaista ei toista Suomesta löydy.

Yhdistelmälipulla Jenkkiautonäyttely ja X-treme Car Show sekä Rock'N'Roll & Burlesque Night.
Hinta nyt 38€, 24.9. (Hinta 24.9. alkaen 45€).